בייטורינג או בשמו באנגלית Bike Touring הינו סגנון רכיבה שאנו פה בישראל פחות מכירים אך הוא סוג הרכיבה התיירותית הכי נפוצה בעולם. בישראל רוב הרוכבים לפנאי הינם רוכבי שטח (סדר גודל של 70-80%) שאר הרוכבים לפנאי הינם רוכבי כביש. במדינות אירופה ובעולם רוב רכיבות האופניים לא מתקרבות לאחוזים אלו ורוב הרוכבים הינם רוכבי Bike Touring סגנון רכיבה שמאפשר לקהל רחב יותר להתנסות ברכיבת אופניים וליהנות מטיולים.

סגנון רכיבת הבייקטורינג מתאפיין ברכיבות על מצעים מהודקים ונוחים, לרוב פשוט על שבילי אופניים מאספלט ורכיבה אל מוקדי תיירות ואטרקציות במסלול הרכיבה. לעיתים הרכיבה גם נעשית בדרכי עפר קלות לרכיבה בלי אלמנטים טכניים כלשהם. באנגלית הן נקראות Gravel. לעיתים במידה ואנו לא במדינה מסודרת מבחינת תשתיות רכיבה אז הרכיבה מתבצעת על כבישים (עדיפות לכבישים שקטים).ברוב מדינות אירופה הרבה מאד מסלולים עוברים לצד הנהרות והנחלים הכי גדולים ביבשת.

אם אתם רוצים לדמיין את הדבר הכי קרוב לזה פה בישראל אז דמיינו רכיבה בפארק הירקון בתל אביב, מעבר בחוף הים של תל אביב לאורך שבילי האופניים והמשך אל ירושלים דרך דרכי עפר קלות או כבישים שקטים.

אפשר גם לדמיין רכיבה בכבישים של דרום הארץ, מעבר במכתש רמון וביקורים באטרקציות המרכזיות שהאזור נותן.

זה לא בדיוק רכיבת כביש, זה לא רכיבת שטח, זה משהו באמצע.

אירופה במדינות המסודרות ובכלל מלאה בשבילי אופניים וניתן לרכוב אלפי קילומטרים על שבילים כאלו. ארגון ה- ECF שפועל באירופה מטעם האיחוד האירופאי פועל שנים רבות לקידום תשתיות ויש תשתית שלמה של מסלולי Eurovelo באירופה.

תמונה מרכיבת בייקטורינג בשוויץ:

סגנון רכיבת הבייק טורינג מתחלק ל – 3 אפשרויות עיקריות ואני אפרט:

  1. בייקטורינג עצמאי מלא
  2. בייקטורינג עצמאי ללא קמפינג
  3. בייקטורינג חברת תיירות

בייקטורינג עצמאי מלא: 

רכיבה המתאפיינת בכך שהרוכבים מצוידים באופן מלא מלא לכל צרכיהם. על האופניים מועמס כל הציוד הנדרש לטיול הכולל את כל הביגוד, האלקטרוניקה, ציוד קמפינג, ציוד לבישול. כל מה שנדרש בכדי להיות עצמאיים לגמרי ולרכוב ולשוטט איך שאנו רוצים בלי להיות תלוי בכלום. זה סגנון הרכיבה שאני עושה. זה סגנון הרכיבה שבהרגשה עבורי מהווה את החופש המוחלט להחליט מה שמתאים לנו בכל יום, ספונטניות מלאה להחליט האם ישנים במלון, קמפינג, היכן בא לנו לסיים והאם בא לנו לנוח שנ”צ בצהריים באיזה אגם. האם לרכוב 40 ק”מ או 110 ? בקיצר הבנתם חופש מוחלט.

אופי טיול זה כמובן אינו מתאים לכל אחד, הוא דורש מהרוכבים כח סיבולת כי סוחבים לא מעט ציודים ובעליות זה משמעותי, זה דורש לרכוש את כל הציודים עוד בארץ ולהתכונן, זה דורש להכין מסלול לניווט ולתכנן את המסלול מראש, זה דורש לפרק את האופניים כשיוצאים מהארץ ולהרכיב אותם כשמגיעים, זה דורש קצת לוגיסטיקה כשחוזרים ועוד כמה דברים שיש להתכונן. מבחינתי כל אלו רק תורמים להרגשה הנפלאה של “מסע” שנותן לנו את ההרגשה למה אנו מסוגלים לעבור בכוחות הגוף שלנו ללא עזרה חיצונית. וזו הרגשה אדירה.

אחרי שעושים זאת פעם אחת מתרגלים ולומדים ומשתפרים כל הזמן.

כך למשל אני נראה עם הציוד והאופניים כשהכל מועמס:  

בייקטורינג עצמאי ללא קמפינג: 

סגנון רכיבה זה דומה לסגנון הרכיבה המלא מלבד זה שמחליטים על לינה שלא בקמפינג אלא במלונות או דירות בלבד דבר המאפשר הקלה משמעותית בהובלת הציוד הקשורה ללינה בקמפינג. אין צורך לסחוב אוהל, מזרן, כסא, שק”ש, ליינר ואף כלי בישול (בדרך כלל מבשלים בקמפינג).

אי סחיבת הציודים הנ”ל מאפשר לרכוב עם 2 תיקים אחוריים + תיק כידון קדמי ואף חצי מהמשקל יורד דבר המאפשר יותר נוחות.

כיום בעידן בו הטלפון שלנו מלא באפליקציות ללינות כגון: Booking.com, airbnb ועוד לא קשה מידי למצוא מקומות לינה אך זה עדיין מגביל אותנו רק ללינה מסוג זה. אני אישית אוהב מאד את הלינה בקמפינגים מסודרים וחושב זה פצצה בטיולים מסוג זה.

תמונה של קמפינג מסודר בשוויץ לצד אגם: 

בייקטורינג חברת תיירות:

הסגנון הכי נפוץ באירופה לרכיבת בייקטורינג הוא להיעזר בחברת תיירות (שיש המון באירופה) שמתכננות ובונות לכם את הטיול במלואו כולל כל מה שנדרש. זה עד כדי כך מתוקתק שאחרי שתקבלו מהם אופניים, קובץ ניווט, תיק קטן לדרך תתחילו לרכוב והמזוודות שלכם יעברו את המלון הבא שלשם אתם אמורים להגיע אחר הצהריים. הם גם יארגנו לכם ארוחת צהריים בדרך במסעדה ואת כל הלוגיסטיקה הנדרשת. אפשר לעשות זאת בקבוצה גדולה ואפשר גם לצאת לדרך בודדים. החברה תדע לתת לכם את השירות המתאים.

סגנון זה מאד מתאים לטיול משפחות, טיולי בר מצוות, טיול למתחילים או בכלל למי שלא רוצה להתעסק הרבה מידי לפני ופשוט לטוס לקבל אופניים ולצאת לרכיבה.

בישראל יש מספר חברות שמארגנות טיולי רכיבה בייק טורינג לאירופה בעיקר: מדרפט , גורדון טורס , איסתא ספורט , בוץ

באירופה יש הרבה חברות אחת מהחברות המובילות היא: Eurobike

בתמונה: דוגמא לטיולים שמציעות חברות תיירות בצרפת, איטליה וגרמניה 

רוצים לחוות עוד קצת איזה נופים תוכלו לראות בטיולים אלה ? כנסו לתמונות שצילמתי במהלך הרכיבות ותיראו.

ליחצו פה למעבר לתמונות